De historie van Agrio

Ontstaan in de jaren '80
In gesprek met boeren in de regio
Agrarisch Regio Onafhankelijk, afgekort en samengevoegd is dat Agrio. Uitgeverij in agrarische vakbladen. De Agraaf is ons eerste boerenblad. Het verschijnt eind jaren ’80 in de Graafschap en de Liemers. Agraaf is een samenstelling van Agrarisch en - graaf, wat schrijft, beschrijft, registreert en vastlegt betekent. Boeren zijn onze doelgroep en onze inspiratie. Daarom staan wij jaarlijks op agrarische vakbeurzen, zoals de Agrado in Doetinchem. Hier ontmoeten wij de boer en horen we wat speelt op het erf. Wat de boer bezighoudt, dat is voer voor onze redactie. Daar schrijven wij over.
Onze club van Agrioten, zoals we onszelf graag noemen, is dan nog klein. Een handvol collega’s, die boven een modezaak in het hart van het dorp Wehl boerenbladen maakt. Voor de gevestigde orde van landbouwuitgevers zijn we direct een luis in de pels. Met ons ondernemende, iets wat brutale karakter en zeer scherpe prijs-kwaliteitverhouding maken wij snel naam als nieuwkomer. Wij zijn bovendien onafhankelijk en dat onderscheid ons van de leden- en coöperatiebladen. De onafhankelijkheid van onze redactie is nog altijd ons grootste en unieke goed.
De jaren '90
Agrarische vakbladen met een landelijk bereik
Digitaal DTP-en is er dan nog niet bij. Alles gaat met de hand. We knippen stroken van advertenties en artikelen, en plakken deze met wax op grote vellen. Met onder de ene arm een koffer vol vellen en onder de andere ons boerenadressenboek gaan we naar de drukker. Hier worden de vellen drukplaten, die vervolgens een mal zijn voor de prints. Onze kranten gaan in vieren gevouwen en bijeengehouden met een etiketwikkel door naar de verspreider. Op zaterdag belanden ze bij de boeren in de bus. Zo leveren we iedere drie weken onafhankelijk, regionaal, agrarisch nieuws.
Uitbreiding en competities
In de jaren ’90 breiden wij uit tot vier regionale kranten, die het hele land beslaan. We volgen hierbij de provinciegrenzen, We maken Vee & Gewas voor het Oosten van Nederland, Veldpost voor de Noordelijke provincies, Stal & Akker voor het Zuiden en Agraaf voor het Westen.
Ook organiseren we verschillende competities, zoals Topkuil waarin we op zoek gaan naar de beste kuil van Nederland en de verkiezing de Beste Boerenkoe en de Boerin van het Jaar. Onze competities leveren naast winnaars, ook interessante informatie op voor onze lezers. Ze nemen een kijkje in de keuken van hun collega’s.
Vanaf 2000
Online platforms
Agrarisch nieuws is er iedere dag. Daarom brengen wij naast onze vakbladen nu ook actualiteiten en kennisartikelen via onze online platforms. Op de websites Akkerwijzer.nl en Melkvee.nl heeft de boer toegang tot de kennis die hij nodig heeft, op het moment dat het hem het best past.
Ook breiden we onze sectorale titels uit. We brengen PigBusiness voor varkenshouders op de markt en Pluimveeweb voor pluimveehouders. Beiden hebben ook een online platform. Al kiezen we bij Pluimveeweb voor een andere insteek. Het online platform wordt als eerste gelanceerd en na paar jaar volgt ook het fysieke vakblad. Ondertussen zijn onze redacteuren nog altijd dagelijks in gesprek met de boer. We staan dan letterlijk met beide benen in de modder op het boerenbedrijf.
Live en online evenementen
Wij gaan naar de boeren toe, maar wij nodigen ze ook uit, bijvoorbeeld voor onze thema-avonden. Op zo’n bijeenkomst staat één thema centraal. Meerdere deskundigen schuiven aan tafel om hun licht te werpen op het onderwerp. Wij organiseren o.a. Het Pluimvee Symposium en de Regiodag Melkvee. Daarnaast bieden wij evenementen die de boer online kan volgen, zoals webinars en de Agrio TV Uitzendingen.
Kennispartners
Niet alleen de redactie brengt waardevolle informatie. Toe-en afnemende bedrijven beschikken over heel veel wetenswaardigheden. Zij delen als kennispartner hun kennis en ervaring direct met de boer via onze online platforms., hier hebben zij hun eigen omgeving waarop zij inhoudelijke artikelen publiceren.
En verder?
Agrio is uitgegroeid tot een crossmediaal mediabedrijf met ongeveer 80 specialisten. Samen zetten wij ons in voor een goede toekomst van de boer in een dynamische wereld. Daarom ontwikkelen we door en lanceren eind 2025 Sterke Erven.