Sterke Erven Logo

Dagenlang geen bietenaanvoer door storing Suiker Unie Vierverlaten

02 min
Zeker honderdduizend ton suikerbieten wordt later verwerkt, nu een kapotte transportband voor grote problemen zorgt bij Suiker Unie Vierverlaten. De enkele transportband die bieten vanuit de centrale opslag naar de wastrommel voert, is gisteren kapot gegaan. Een noodreparatie mocht niet baten, zegt plantmanager Teun van der Weg. De bietenverwerking zal op zijn vroegst zaterdag kunnen worden hervat.

Suiker Unie Vierverlaten ontvangt gedurende de campagne dagelijks 28.000 ton suikerbieten, afkomstig ten noorden van de lijn Haarlem-Winterswijk. De bietenaanvoer is een enorm logistiek proces. Tijdens de campagne rijdt elke twee minuten een vrachtauto met suikerbieten het fabrieksterrein in Hoogkerk (GR) op.

Over de oorzaak van de storing kan Van der Weg nog niets zeggen. „Momenteel zijn we nog druk bezig om de hele transportband vrij van bieten te krijgen. Pas als we de schade kunnen inspecteren, komt daar duidelijkheid over.” De breuk van de zeer zware transportband is een volslagen verrassing, volgens Van der Weg. „We onderhouden alles stipt en vervangen onderdelen in de fabriek vroegtijdig. We doen er alles aan om dit soort problemen te voorkomen.”

Ook over de financiële gevolgen kan de plantmanager nog niets kwijt. Overigens ligt de suikerfabriek niet volledig stil. „De achterkant van de fabriek draait door op het opgeslagen diksap, dat we normaal gesproken na de campagne tot suiker verwerken.” Van der Weg hoopt dat het heropstarten van de bietenverwerking op deze manier zo goed mogelijk verloopt. „Bij een lange storing bestaat de kans op een problematische opstart, door aangekoekt suiker. Dit hopen we nu zo veel mogelijk te voorkomen.”

De storing leidt mogelijk tot een langere campagne. Van der Weg: „We zullen alles in het werk stellen om te proberen op de vertraging in te lopen.”

Tekst:

Beeld: Ruth van Schriek

Tags
AkkerbouwSuikerbieten