Sterke Erven Logo

Waterschap Drents Overijsselse Delta: 'Gebruik van slootwater niet overal meer mogelijk'

02 min
Boeren die willen beregenen in het gebied van waterschap Drents Overijsselse Delta kunnen niet altijd meer gebruik maken van water uit de sloot. Er geldt op sommige plekken een onttrekkingsstop. Het waterschap heeft anders moeite om de waterpeilen op het juiste niveau te houden.

Er geldt dus nog geen onttrekkingsverbod, zoals waterschap Hunze en Aa's afgelopen vrijdag afkondigde. Volgens Drents Overijsselse Delta is een ontrekkingsverbod vooralsnog niet nodig, omdat boeren goed gehoor geven aan de onttrekkingsstop. 'Op plekken waar de aanvoer van water stagneert door begroeiing maait het waterschap extra. Verder worden continu duikers en krooshekken schoongehouden', meldt het waterschap.

Verzoeken

Het waterschap moet wel steeds vaker nee verkopen aan boeren die willen beregenen vanwege de hitte en droogte. 'Vanwege de aanhoudende droogte en de hoge temperaturen ontvangt het waterschap steeds meer meldingen en verzoeken van boeren voor gebruik van slootwater. Waar dit wel of (tijdelijk) niet mogelijk is, verschilt sterk per regio. Het waterschap wil de onttrekkingen van oppervlaktewater zo goed mogelijk beheren. Afstemming hierover vindt plaats nadat de boer zich gemeld heeft en vervolgens contact opneemt met de peilbeheerder.'

Beeld: WDODelta

Tags
DrentheFlevolandFrieslandGelderlandGroningenOverijsselDrents Overijsselse Delta