Sterke Erven Logo
6

Foto's: IRS BeetLab officieel van start in Dinteloord

603 min
Met de suikerfabriek Dinteloord en het Cosun Innovation Center als directe buren, is donderdag 24 mei het IRS BeetLab officieel geopend. Albert Markusse, CEO Royal Cosun, had de eer om het nieuwe laboratorium van het kennis- en onderzoekscentrum voor de bietenteelt te openen. Na een ritje op de proefveldrooier PASSI ontrolde een spandoek met de boodschap dat het BeetLab voor een gezonde bietenteelt gaat zorgen.Lees ook verder onder de foto's.
En rechts net zichtbaar het pand van overbuur Cosun Innovation Center.
Albert Markusse aan het stuur van de proefveldrooier.
Albert Markusse (CEO Royal Cosun) en IRS-directeur Frans Tijink (links) tijdens de openingsceremonie.
Bezoekers voor de deur van het IRS BeetLab.
Het spandoek aan de loopbrug die het IRS BeetLab en het Cosun Innovation Center (rechts) met elkaar verbindt.
In zijn openingswoord refereerde Dirk de Lugt, voorzitter BO-Akkerbouw en voorzitter Royal Cosun, onder meer aan de investering in de toekomst die Cosun met dit nieuwe BeetLab doet om toegerust te zijn op de vele uitdagingen in de plantgezondheid en de teelt waar de sector voor staat in de komende decennia.

Het nieuwe BeetLab is gehuisvest onder een bestaand viaduct dat voorheen in gebruik was als bietenopslag van het aangrenzende bietengor. Het bouwwerk is geheel onder handen genomen en huisvest nu een modern laboratorium voor de cichorei- en suikerbietenteelt. Op 18 januari is het kennis- en onderzoekscentrum opgeleverd. Het gebouw omvat naast en laboratorium van zo’n 1.000 m², ook een opslagruimte van 1.500 m².

Innovatie en onderzoek

De opening stond in het thema van 'Innovatie en onderzoek voor een akkerbouw met ambitie'. Dirk de Lugt, voorzitter BO-Akkerbouw en voorzitter Royal Cosun, refereerde in zijn toespraak onder meer aan de investering in de toekomst die Cosun met dit nieuwe BeetLab doet om toegerust te zijn op de vele uitdagingen in de plantgezondheid en de teelt waar de sector voor staat in de komende decennia. “En dat zullen we ook hard nodig hebben. Voor mij is dit een goed voorbeeld van verantwoordelijkheid nemen vanuit de sector en dat mogen we ook laten zien.”

In het aansluitende seminar werden een aantal onderwerpen belicht, zoals de verwachtingen die markt en ketens van akkerbouwonderzoek hebben, de benodigde 'tools' voor akkerbouwers om te komen tot een duurzame plantgezondheid en in een afsluitende paneldiscussie werd ingestoken op het thema 'Bietenteelt met ambitie met focus op bietgezondheid'.

Beeld: Ruud Jacobs

Tags
AkkerbouwSuikerbietenNoord-Brabant