Sterke Erven Logo

Orgaplus wil pluimveemest gaan verwerken in Wijster

02 min
Orgaplus uit het Overijsselse De Krim wil op het bedrijfsterrein in het Drentse Wijster een nieuwe fabriek bouwen, waar van kippenmest organische mestkorrels worden gemaakt.

De verwerking van mest zal plaatsvinden zonder dat dit gepaard gaat met stankoverlast, zo wil het bedrijf richting omwonenden benadrukken. Komend najaar zal er voor hen een informatiebijeenkomst worden gehouden, meldt het Dagblad van het Noorden vandaag. 

Orgaplus wil een grotere versie bouwen van de fabriek die het bedrijf in De Krim bij Hardenberg exploiteert. De nieuwe vestiging is gepland op het terrein naast vuilverwerker Attero. 

Argwaan

In Wijster worden de plannen van Orgaplus met de nodige argwaan ontvangen. In De Krim zijn er regelmatig klachten over stankoverlast van het bedrijf. Bewoners van Wijster en Drijber zijn daarnaast extra op hun hoede door de ervaringen met slachtafvalverwerker Noblesse Proteins op hetzelfde bedrijventerrein waar Orgaplus zich wil vestigen. Ze eisen van de provincie Drenthe en de gemeente Midden-Drenthe dat de plannen zeer kritisch worden beoordeeld.

Eerder gaf Iris Odink van de Nederlandse Vakbond voor Pluimveehouders (NVP) aan dat het van groot belang is dat pluimveehouders zijn verzekerd om hun mest te kunnen afzetten en minder afhankelijk van de export te zijn. 

Tekst:

Tags
PluimveeMarktPolitiekRegelgevingDrenthe