’Boeren met de natuur moet rendabel worden’

Arco Klok, akkerbouwer in Slootdorp (NH) vertelt dat hij in 2018 totaal geen insecticiden heeft gebruikt. „Natuurlijk heb ook ik schadelijke insecten in mijn gewassen, maar door het rijke insectenleven in de akkerranden zijn de natuurlijke vijanden van deze plaagdieren ook al aanwezig en volgen ze hun prooi. Hierdoor is er wel enige schade in het gewas, maar door de aanwezigheid van natuurlijke vijanden blijft deze beperkt.”
Klok stelt dat natuurinclusieve landbouw voorlopig nog niet zonder compensatie kan. „Een verdienmodel is een lastig verhaal. Meer bekendheid zou kunnen helpen om hogere prijzen te kunnen genereren.”
Lees het volledige artikel over Klok in de Agraaf van zaterdag 22 juni
Tekst: Agrio
Beeld: Eric Nagelhoud
