‘Beregenen uit sloot goed voor natuur’

Boeren doen er volgens Van Bakel goed aan om verspilling van het schaarse water tegen te gaan. „Beregen je vanuit grondwater, dan kan het grondwaterpeil aan het eind van de zomer decimeters zijn gedaald. Wie niet beregend heeft daar nadeel van, want het versterkt de droogte. Dat geldt ook voor de natuur.”
Met 5.000 haspels in Nederland, die voor de helft in Brabant en Limburg staan, kan er volgens Van Bakel een efficiëntieslag geslagen worden. „Door lekverliezen, drift, verdampingsverliezen en een niet uniforme verdeling van het water, wordt feitelijk circa 40 procent van het water verspild.
Lees het volledige artikel in de Veldpost, Agraaf, Vee&Gewas en Stal&Akker van zaterdag 20 juli
Robert Ellenkamp
Hoofdredacteur Agrio en onderzoeksjournalist op het domein landbouw en natuur. Sinds 1999 werkzaam in de landbouwsector. Verdiept zich als onderzoeksjournalist sinds 2019 in stikstof en natuur.
Beeld: Ellen Meinen
