Opnieuw gps-systemen gestolen in Flevoland

De zelfrijder stond in een loods. Een ruit van de rooimachine is ingeslagen en het gps-systeem is door de dieven meegenomen. Afgelopen weekeinde werd in Marknesse ook al een gps-systeem ontvreemd, meldt de politie op Instagram. De politie roept opnieuw iedereen op alert te zijn op verdachte voertuigen en of personen.
De landbouw wordt al meerdere maanden geteisterd door inbrekers die het hebben gemunt op gps-systemen in landbouwvoertuigen. In veel regio’s zijn inmiddels al meldingen gedaan van diefstal, onder meer in Groningen, Zeeland, Noord-Brabant, Limburg, Gelderland en Flevoland. Maar ook over de landsgrenzen zijn de bendes actief: ook in België, Duitsland en Frankrijk worden veel van dergelijke systemen gestolen. Zowel nationaal als internationaal speurt de politie naar de zogeheten mobiele bandieten. De verschillende landen wisselen informatie uit over de diefstallen, om zo de pakkans te vergroten.
Fenneke Wiepkema
Freelance-journalist, opgegroeid op een akkerbouwbedrijf. Schreef voor verschillende landbouwuitgevers over het vakgebied akkerbouw en deed dit van 2012 tot 2024 als chef-redacteur akkerbouw bij Agrio. Schrijft nu als freelance-journalist weer voor Sterke Erven Akkerbouw en de regionale titels van Agrio.
Beeld: Politie Noordoostpolder




