Nieuwe diefstallen gps-systemen in Zeeland

De trekkers stonden in afgesloten schuren, vertelt Stouten. „Bij mijn buurman hebben ze zelfs een paneel aan de achterkant van de schuur verwijderd en zo zijn ze naar binnen gegaan. Ze hebben er echt moeite voor moeten doen om binnen te komen.”
Gericht te werk
Opvallend is dat de dieven heel gericht te werk zijn gegaan. „Ze wisten precies wat ze moesten hebben. Bij mij hebben ze bijvoorbeeld de ploegbesturing laten zitten”, zegt hij. „Ze komen niet op de bonnefooi op zoek naar gps-systemen.”
Stouten en zijn buurman hebben aangifte gedaan van de diefstal. De Zeeuwse teler roept zijn collega-akkerbouwers op alert te blijven op verdachte personen. Ook de ZLTO-afdeling Agrarisch West waarschuwt op Facebook voor gps-dieven: „Ook daglicht en gesloten deuren stoppen dit dievengilde niet! Hondsbrutaal! Allen waakzaam! Bij verdachte situaties contacteer meteen de politie!”
Internationale bendes
Eerder dit jaar was er een golf aan diefstallen van gps-systemen uit landbouwvoertuigen. In veel regio’s zijn dit jaar meldingen gedaan van diefstal: Groningen, Zeeland, Noord-Brabant, Limburg, Gelderland en Flevoland. Maar ook over de landsgrenzen zijn de bendes actief: ook in België, Duitsland en Frankrijk worden veel van dergelijke systemen gestolen. Duidelijk is dat het gaat om dure apparatuur waarbij de kosten richting 20.000 euro per stuk kunnen gaan. Zowel nationaal als internationaal speurt de politie naar de zogeheten mobiele bandieten.
Fenneke Wiepkema
Freelance-journalist, opgegroeid op een akkerbouwbedrijf. Schreef voor verschillende landbouwuitgevers over het vakgebied akkerbouw en deed dit van 2012 tot 2024 als chef-redacteur akkerbouw bij Agrio. Schrijft nu als freelance-journalist weer voor Sterke Erven Akkerbouw en de regionale titels van Agrio.
Beeld: Fenneke Wiepkema







