Sterke Erven Logo

Veiligheidsregio sluit Vion slachthuis Apeldoorn

03 min
Woensdagmiddag heeft de Veiligheidsregio Noord-Oost Gelderland het Vion slachthuis in Apeldoorn afgesloten. Aanleiding zou zijn het vervoer van te veel arbeidsmigranten in te kleine busjes, van en naar de slachtlocatie en/of dat medewerkers van de vestiging Groenlo mogelijk in Apeldoorn aan de slag zouden zijn gegaan.

Woensdagmiddag heeft de Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland het Vion slachthuis in Apeldoorn afgesloten. Niemand mag meer het terrein op. Iedereen die aanwezig is, wordt geregistreerd. Die lijsten worden vergeleken met de lijsten van de vestiging van Vion in Groenlo. Politieagenten houden bij de geplaatste dranghekken toezicht.

Vervoer niet volgens RIVM richtlijnen

Aan het eind van de ochtend heeft Ton Heerts, als voorzitter van de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland, aan de politie opdracht gegeven om het terrein voor de productielocatie Vion in Apeldoorn af te sluiten. Aanleiding hiervoor was een rapportage van de politie van woensdagochtend waaruit bleek dat het vervoer van medewerkers niet volgens de RIVM richtlijnen is geregeld. Er zaten te veel mensen te dicht op elkaar in kleine busjes.

Vertrouwen

In een persverklaring stelt de voorzitter dat hij heeft ingegrepen omdat de directie van Vion zich niet aan de afspraak heeft gehouden om toe te zien op veilig vervoer voor zijn werknemers. Ton Heerts: „Gisteren hadden we er nog vertrouwen in dat Vion zich aan alle afspraken zou houden. Ik heb toen aangegeven dat het vertrouwen duurt zolang Vion zich aan de afspraken houdt. Dat is op dit moment niet het geval.” Gisteren maakte Vion bekend dat ze voor het vervoer van arbeidsmigranten zou zorgen voor ruimere bussen.

Zeer verontrustend

Tegenover Omroep Gelderland betitelt Vion de afsluiting van de vestiging in Apeldoorn 'zeer verontrustend'. Volgens het bedrijf is er een onderzoek gaande omdat er mogelijk medewerkers, die op de quarantaine-lijst staan van de eerder gesloten vestiging in Groenlo, in Apeldoorn aan de slag zouden zijn. Eerder werd duidelijk dat alle medewerkers uit Groenlo thuis in quarantaine moeten blijven, omdat in Groenlo het coronavirus was vastgesteld bij 147 van de 657 medewerkers.

Na de slacht

De Veiligheidsregio ging tot de afsluiting over nadat alle dieren waren geslacht en door de NVWA waren gekeurd. Door de afsluiting mogen vrachtwagens en personenauto’s het terrein niet meer op en af. Bij de Vion vestiging in Apeldoorn werken 531 medewerkers.

Beeld: Vion

Bronnen: Veiligheidsregio Noord, Omroep Gelderland, Oost Gelderland, Gemeente Apeldoorn

Tags
VarkensOndernemerschapMaatschappijPersoneelPolitiekRegelgevingAfzetMarktSlachterijenGelderland