Waterschappen: ‘Beregenen is een verdelingsvraagstuk’

Naast de conclusie dat een urenverbod op beregenen objectief geen stand zou houden, wijst de studie uit dat er bij beregenen bij een flinke wind potentieel meer water verloren gaat dan door verdamping. Echter, het verwaaide water valt alsnog op hetzelfde perceel neer.
Gremmen vindt het een opmerkelijke conclusie van LTO, KNMI en de WUR. Het onderzoek wijst erop dat een urenverbod bij beregenen geen zoden aan de dijk zou zetten. Waterschap Rivierenland heeft ervaring met zo’n urenverbod. In 2018 heeft Rivierenland een beregeningsverbod afgekondigd inclusief een urenverbod. Sindsdien heeft het waterschap weliswaar geen verboden meer afgevaardigd, maar het doet wel met regelmaat oproepen om verstandig te beregenen. „Wij zijn nog steeds van mening dat het verstandiger is om ‘s nachts te beregenen. In droge tijden is het water schaars, dus is er sprake van een verdelingsvraagstuk. Als iedereen op hetzelfde moment gaat beregenen, staan de watergangen zo droog. Dus het beschikbare water moet eerlijk verdeeld worden. Dat is de definitie van verstandig beregenen. Dat blijft ons streven, dus die oproep blijft ook van kracht."
Lees het volledige achtergrondartikel over beregenen in de Vee&Gewas van zaterdag 29 augustus
Seb van Dijk
Seb is sinds 2018 redacteur van de Agrio-redactie Politiek en Beleid. In 2017 studeerde Seb af als zowel communicatiedeskundige als journalist aan Hogeschool Windesheim te Zwolle. Deze twee expertises zet hij dagelijks in bij het schrijven van artikelen, diverse coördinerende werkzaamheden en het ontwikkelen van nieuwe media.
Beeld: Leen Vos


