Sterke Erven Logo

Achterhoekse zorgmedewerkers met trekker naar het werk vanwege sneeuw

03 min
Stel je werkt in de zorg maar door hevige sneeuwval zijn de wegen vrijwel onbegaanbaar met de auto. Wat doe je dan? Zorgmedewerkers Marion Beunk uit Hengelo en Karlijn Bluemink uit Halle (GD) bedachten een creatieve oplossing: zij gingen met de trekker naar hun werk.

Marion Beunk moest zondagochtend voor haar werk bij Buurtzorg Zelhem de weg op. Om met de auto langs haar cliënten in Zelhem te gaan, zag ze niet zitten. „Je weet niet wat je onderweg kan verwachten. Ik had die ochtend contact gehad met een collega en zij stond al vast met haar auto.”

Geen risico

Om toch zorg te kunnen leveren, schakelde Beunk de hulp van haar man in. „We hebben thuis een loonbedrijf. Ik zei tegen hem: het lijkt me verstandig dat je meegaat. Hij dacht eerst dat hij mee moest met de auto”, vertelt Beunk. „Maar ik wilde geen risico nemen, dus gingen we met de trekker. Dan zouden we zeker op plaats van bestemming komen.”

De cliënten van Beunk reageerden enthousiast. De Buurtzorg-medewerker sluit niet uit dat als de wegen onbegaanbaar blijven, ze nog een keer op pad gaat met de trekker: „Als het niet anders kan, dan doe ik het zo weer.”

Veilig idee

Verpleegkundige in opleiding Karlijn Bluemink werd zondag door haar vader naar haar werk bij een woonzorgcentrum van Markenheem in Doetinchem gebracht. „Mijn collega’s en de bewoners moesten erg lachen. Maar ik merkte dat collega’s het ook wel een veilig idee vonden. Zo vroegen er een paar of we even konden wachten als ze wegreden, dan konden we ze indien nodig lostrekken.”

Ook Bluemink sluit niet uit dat ze nog een keer met de trekker naar haar werk gaat. „Als het kan, heel graag zelfs! Maar als ik ’s ochtends om 7.00 moet beginnen, wordt dat wel lastig, aangezien mijn vader dan in de stal is.” Haar collega’s heeft Bluemink ook enthousiast gemaakt. „Maar niet iedereen beschikt natuurlijk over een trekker”, zegt Bluemink lachend.

Karlijn Bluemink werd zondag door haar vader naar haar werk gebracht.

Naoberschap

Achterhoekse boeren en loonwerkers schieten ook medewerkers van zorgorganisatie Sensire te hulp, ziet Arend Pleysier. „Het naoberschap bewijst zich zeker”, zegt de woordvoerder van Sensire. „Veel cliënten wonen in het buitengebied waar de wegen moeilijk begaanbaar zijn.” Meer hulp is volgens Pleysier nog zeker welkom. „Boeren en loonwerkers die willen helpen, kunnen contact opnemen met Sensire door te bellen naar 0900-8856.”

Beeld: Marion Beunk, Karlijn Bluemink

Tags
Gelderland