Sterke Erven Logo

Meerderheid Kamer stemt in met uitfasering pesticiden

02 min
Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft een motie van Leonie Vestering van de Partij voor de Dieren (PvdD) aangenomen over de uitfasering van pesticiden.

In haar motie verzoekt Vestering de regering om voor kwantitatieve tussendoelen te stellen voor de uitfasering van het gebruik van pesticiden, aangevuld met een plan om boeren te helpen bij de benodigde omschakeling. Vestering diende de motie in omdat meer dan een miljoen mensen het Europese burgerinitiatief ‘Red bijen en boeren’ hebben getekend, waarin wordt opgeroepen tot een vermindering van het middelengebruik van 80 procent tegen 2030 en een volledige uitfasering van bestrijdingsmiddelen in 2035.

De Partij voor de Dieren noemt de huidige doelen van het kabinet, zoals ‘het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen zo veel mogelijk voorkomen’ en ‘nagenoeg zonder emissies naar het milieu in 2030’, veel te vaag.

Lees ook: Opinie Michiel van Andel: Domweg gestemd voor verbod op gewasbeschermingsmiddelen

Eerder vandaag heeft demissionair minister Carola Schouten van Landbouw, Natuur- en Voedselkwaliteit (LNV) het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) gevraagd om te onderzoeken of gewasbeschermingsmiddelen in verband kunnen worden gebracht met de ziekte van Parkinson. Het RIVM-rapport is begin november klaar en zal dan aan de Tweede Kamer worden gestuurd.

Beeld: Fenneke Wiepkema

Tags
AkkerbouwPolitiekPlantgezondheid