Sterke Erven Logo

Vijfde aanval van wolven in Drenthe

'Als de mensen niet gaan terugvechten gaan de wolven winnen'

02 min
Nog maar nauwelijks bekomen van de dood van vijf doodgebeten schapen gisteren, was het vanmorgen alweer mis in Wapse, in Zuidwest-Drenthe. Zo meldt VVD-statenlid en campingeigenaar Johan Moes. „Ik weet nog niet om hoeveel schapen het gaat, want ik kreeg het bericht net een half uur geleden binnen”, zei hij woensdagochtend.

Johan Moes pleitte vorige week succesvol bij Provinciale Staten om heel Drenthe als risicogebied aan te merken als het gaat om bescherming tegen de wolf. Zuidwest-Drenthe, waaronder zijn eigen woonplaats Wapse, vielen daar niet onder, maar dat gaat veranderen. Zo zullen voortaan veehouders in heel Drenthe in de toekomst gebruik kunnen maken van subsidie om wolfwerende maatregelen te treffen en dat lijkt geen overbodige luxe gezien de jongste ontwikkelingen.

'Helemaal leeggevreten'

„Ik ben er gisteren bij geweest en een schaap was helemaal leeggevreten”, aldus Moes die vanochtend ook al bij RTV Drenthe zijn verhaal kon doen. „Het moet daarom haast wel om meerdere wolven gaan. Dat het een keer helemaal mis zou gaan zagen we aankomen maar het gaat veel sneller mis, dan we dachten. Ik hoorde gisteren een Canadese bioloog zeggen dat wanneer er niet snel maatregelen tegen wolven worden genomen, de wolf het gaat winnen. En dat blijft het niet bij vee, maar dan is niets meer veilig. Ik sprak gisteren nog Johan Huitema – Europarlementariër voor de VVD – en die gaf ook al dat in Brussel de discussie ook begint aan te zwellen. Het gaat overal mis. Niet alleen in Nederland, maar ook in Duitsland en België.”

Update

Johan Moes meldde inmiddels aanvullend dat er vannacht nog drie schapen zijn doodgebeten in Wapserveen, op de grens met Wapse.

Beeld: Jos van der Linde

Bron: Agrio redactie

Tags
Drenthe