de Rijksoverheid moet de centrale regie nemen bij de beheersing van wilde zwijnen

In ons land geldt sinds de invoering van de flora- en faunwet in 2002 dat iedere provincie zelf verantwoordelijk is voor het faunabeheer. Dit houdt in dat elke provincie zelf beleid mag bepalen, bijvoorbeeld bij de beheersing van wilde zwijnen. Dat is in elke provincie anders. Zo hebben sommige provincies het beheer gebaseerd op schademeldingen, de andere op nulstand.
Wat vind jij hiervan? Moet, nu de varkenspest opeens opdook onder wilde zwijnen in Noord-Italië, de Rijksoverheid de centrale regie nemen om te voorkomen dat het AVP-virus ook Nederland bereikt? Of moeten provincies de regie blijven houden?
Stem op onze stelling 'De Rijksoverheid moet de centrale regie nemen bij de beheersing van wilde zwijnen' en laat weten wat je ervan vindt.
Tekst: Redactie Pig Business
Beeld: Ruth van Schriek
