'Bodem gezond = landbouwproducten gezond = mensen gezond'
04 min
Met de Kruiwagenmars door Den Haag vroegen zeer uiteenlopende professionals uit de landbouw, voeding en gezondheidszorg aandacht voor het gemeenschappelijk belang van een gezonde bodem. Op 12 oktober 2022 boden de deelnemers een bodemmanifest aan kamerleden en aan de nieuwe minister van landbouw Piet Adema aan.
Bekijk de foto's van de Kruiwagenmars hieronder. Klik op het midden van de foto's voor groter beeld.
Voor elf uur 's ochtends stonden tientallen kruiwagens klaar bij het Malieveld in Den Haag. Deelnemers aan de Kruiwagenmars duwden de kruiwagens later door Den Haag via de Tweede Kamer, langs de Hofvijver en terug naar het startpunt. De deelnemers waren professionals uit landbouw, voeding en gezondheidszorg, uit onderwijs en studenten aan agrarische opleidingen.
Doel van de manifestatie was aandacht te vragen voor de levende bodem. Volgens de organisatie Symphony of Soils (SOS) brengt alleen een levende bodem gezond voedsel voort. Daarnaast vervult een levende bodem tal van diensten voor de wereld, waaronder waterberging, koolstofopslag, stikstofvastlegging en een schoon milieu.
Voor de manifestatie op 12 oktober bofte de organisatie met het mooie en zonnige herfstweer.
Potjes met levende bodem om een zaadje in te planten. Ze waren bestemd voor politici, beleidsmakers en voorbijgangers.
Het Overijsselse Landschap wees op het belang voor de natuur. Als levende bodems stikstofuitstoot verlagen en zorgen voor voeding en biodiversiteit, worden boeren en burgers er beter van en kan de natuur herstellen. Klik midden op de foto voor totaalbeeld.
Henry Mentink uit Varik liep eerder dit jaar met een kruiwagen van Varik naar het Unesco-kantoor in Parijs. Hij bood deze organisatie aan de hele aarde op de Werelderfgoedlijst te zetten. Dat bleek niet zo te kunnen, juridisch, maar de top van de Unesco vond het wel een belangrijk signaal om de bodem te koesteren voor de wereldbevolking. Klik midden op de foto voor totaalbeeld.
Tussen de 150 en 200 deelnemers waren aanwezig bij het begin van de Kruiwagenmars op het Malieveld. Klik midden op de foto voor breedbeeld.
Henry Mentink en Theo Mulder van SOS stonden de pers te woord bij de start.
Studenten en andere deelnemers vroegen met kleurige bordjes en beschilderde kruiwagens aandacht voor leven in de bodem. Aanwezig waren studenten van de biologische opleiding Warmonderhof in Dronten en scholieren van het groene onderwijs uit Buitenpost, Friesland.
Een lange sliert kruiwagen liep vervolgens door Den Haag. Klik midden op de foto voor breedbeeld.
Extra muziekaal spectakel kwam van een drum- en brassband.
Voor een beetje extra aandacht nam de een een kruiwagen met kleurige versieringen of inhoud mee, de ander een spandoek en weer iemand anders droeg een hoge hoed.
De Friese scholieren bij de Tweede Kamer.
Laura Bromet van Groen Links en Eva van Esch van de Partij voor de Dieren ontvingen als volksvertegenwoordigers en leden van de landbouwcommissie het manifest voor de bodem uit handen van Theo Mulder. Waardering voor de actie bij de politici. Van Esch noemde het een goede zaak dat ook gezondheidszorg en andere belangengroepen het belang van de bodem onderstrepen door hun deelname aan de manifestatie.
Caroline van der Plas van de BoerBurgerBeweging kwam ook even praten met de aanwezigen en het manifest aannemen. 'De bodem is net zo belangrijk als ons darmstelsel. Als dat niet goed is, klopt het niet', aldus Van der Plas, die gezondheid door goede voeding graag op de politieke kaart ziet staan.
Na een ronde door de Haagse binnenstad en langs de regeringsgebouwen, zetten de organisatoren het belang van een gezonde bodem nogmaals uiteen op het Malieveld.
Volgens Theo Mulder is door overmatig kunstmestgebruik en verkeerde zorg voor de bodem de voeding verschraald. 'Als dit een appeltje uit 1914 zou zijn, dan bevatte het twee keer zo veel calcium, vijf keer zo veel magnesium en 21 keer zo veel ijzer. Door de bodem te herstellen maken we ons voedsel gezonder en dat scheelt veel kosten voor gezondheidszorg', aldus Mulder.
Melkveehouder Jan Willem Breukink uit Brummen, Gelderland, stapte over op veel meer natuurinclusieve landbouw na studie op dit onderwerp. Hij kreeg gezonder vee en bracht medicijngebruik sterk terug. Hij kon op zijn bedrijf in vijf jaar grote stappen maken en nodigt de minister en de volksvertegenwoordigers in de Tweede Kamer uit om het bij hem thuis te komen bekijken.