Sterke Erven Logo

Meldingen komen uit alle regio's

Aantal schademeldingen na hagel en regen loopt hard op

03 min
Bij AgriVer en Vereinigte Hagel zijn de afgelopen dagen in totaal circa 130 meldingen binnengekomen van schade als gevolg van zware regen en hagel. De verwachting is dat het aantal meldingen de komende dagen nog verder zal oplopen.

Bij Vereinigte Hagel meldden zich de laatste dagen circa 110 gedupeerde telers. De meldingen zijn heel divers, wat betreft regio en gewassen, zegt directeur Jan Schreuder. De meldingen komen eigenlijk uit het hele land: uit Groningen, Drenthe, Zeeland, Flevoland, Gelderland. De schade is vooral ontstaan in uien en bieten, maar daar blijft het qua schade niet bij. „Door het vele water is de structuur van de grond ook weg.”

De tekst gaat verder na de tweet

https://x.com/KorBerghuis/status/1793212716527542578

Bij AgriVer staat de teller op circa 20 meldingen vanaf eind vorige week. Ook hier gaat het om bieten, uien en bloembollen. De meest recente meldingen komen uit Noord-Groningen en de kop van Noord-Holland.

Het totaal aantal schademeldingen voor dit seizoen loopt hiermee hard op. Vereinigte Hagel heeft tot nu toe circa 700 telers in de boeken staan die schade hebben opgelopen door hagel of wateroverlast, bij AgriVer is dat een kleine 100. Deze verzekeraar heeft met name medio april veel meldingen binnengekregen na flinke hagelbuien.

Drama

Het aantal meldingen is hoog, erkent Schreuder. „We zitten nog maar in het begin van het seizoen. Normaal zitten we op zo’n 800 op jaarbasis. Het is een drama.” Hij ziet de buien als overmacht. „Tegen buien van 70 millimeter per uur kun je niets beginnen, ook al heb je het nog zo goed voor elkaar met drainage en aflopende percelen.”

De tekst gaat verder na de tweets

https://x.com/deaardappelboer/status/1793218847102599459

https://x.com/robberthagenvoo/status/1793211576989725060

https://x.com/ChrisBFH/status/1792963408016675158

Waterschap

De zware buien zetten ook de waterschappen op scherp. Het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) meldt dat het meerdere dagen nodig heeft om het water weg te kunnen pompen. In de sloten staat het water veel hoger dan normaal. In één polder is een extra pomp geplaatst: hier staat het water dusdanig hoog dat het gemaal zijn werk niet goed kan doen.

De tekst gaat verder na de foto

Waterschap Noorderzijlvest heeft de gemalen en stuwen op een hoger zomerpeil staan. Rondom het gebied waar deze week een wolkbreuk plaatsvond wordt maximaal ingezet op de afvoer van overtollig water.

In Oost-Brabant zijn er nog geen problemen, ondanks de zeer hoge grondwaterstanden en een verzadigde bodem, meldt waterschap Aa en Maas. Het schap heeft geen extra maatregelen hoeven nemen.

https://x.com/WaterschapHHNK/status/1793212425698779240

Tags
AkkerbouwWeerOndernemerschapDrentheFlevolandFrieslandGroningenLimburgNoord-BrabantNoord-HollandUtrechtZeelandZuid-HollandHollands NoorderkwartierNoorderzijlvestAa en Maas