Sterke Erven Logo

Europese Commissie keurt compensatieregeling goed

Boeren ontvangen geplande vergoeding voor eco-regeling

02 min
Boeren ontvangen aan het einde van het jaar de geplande vergoeding voor deelname aan de eco-regeling. Brussel heeft namelijk de financiële compensatieregeling, die nodig was omdat er meer animo dan geld was voor de eco-regeling, goedgekeurd. Dit meldt landbouwminister Femke Wiersma maandagmiddag aan de Tweede Kamer.

Net als in 2023 ontstond er dit jaar door het grote enthousiasme onder boeren voor de eco-regeling een financieel tekort van vijftig miljoen euro.

Daardoor was er extra budget nodig. Dit stond al gereserveerd op de LNV-begroting van 2024. De dekking moest alleen uit het voormalige Transitiefonds worden gehaald, en omdat er dan mogelijk sprake is van staatssteun, moest Brussel zich over deze compensatieregeling buigen. Die heeft nu groen licht gegeven voor de overheveling van het geld om het tekort te dichten.

Hoogte compensatie

De hoogte van de compensatie bedraagt circa 33 euro per hectare per aanvrager. Hiervoor moeten boeren in de periode van 15 oktober tot en met 2 december 2024 een complete aanvraag voor de eco-premie bij RVO hebben ingediend. De steun zal separaat van de overige GLB-uitbetalingen worden uitbetaald voor 31 december 2024.

Alle deelnemers die recht hebben op een betaling voor de eco-regeling krijgen nog dit jaar automatisch een aanvullende betaling. Hiervoor hoeven boeren geen actie te ondernemen.

Beeld: Ellen Meinen

Bron: Tweede Kamer

Tags
MelkveeAkkerbouwBiologischRegelgevingPolitiekZuid-Holland