Sterke Erven Logo

Schrappen NPLG door Wiersma volgens Agractie goede zaak

02 min
Agractie is blij dat ‘volgens berichtgeving minister Wiersma inziet dat het NPLG een doodlopende weg is’. Dat meldt de boerenactiegroep in een reactie.

‘Wij vinden het een logisch besluit om het NPLG te schrappen, omdat het zogenaamde transitiefonds ook al was geschrapt. Wat de agrarische sector nodig heeft is perspectief. Het NPLG ontnam dit perspectief compleet.’

Efficiënt en innovatief

Volgens Agractie werd er met de NPLG voorbijgegaan aan het feit dat de Nederlandse agrarische sector zeer efficiënt produceert en op het gebied van innovatie uitblinkt. ‘Daarbovenop waren de claims op landbouwgrond bizar: bij elkaar zou zo'n 400.000 hectare landbouwgrond - 20 tot 25 procent - worden onttrokken of worden voorzien van beperkingen. Denk aan nieuwe natuur, bossen, groene dooradering, bufferzones, extensivering etc.. Het voortbestaan van boerengezinnen komt hierdoor in het nauw. De vorige kabinetten hebben hierin veel kapot gemaakt, met als dieptepunt het ‘kaartje van Van der Wal’.’

Breder kijken

Het schrappen van het NPLG biedt volgens Agractie nieuwe mogelijkheden voor de minister om daadwerkelijk te werken aan perspectief voor boeren, onze duurzame agrarische sector en een vitaal platteland. ‘Op het gebied van stikstof moet er buiten de kaders worden gedacht.’ Agractie spreekt hierover naar eigen zeggen met het ministerie en vindt dat er breder moet worden gekeken naar de staat van de natuur en dat alleen de factor stikstof hier niets zegt over hoe het daadwerkelijk met de natuur gaat.

Beeld: Susan Rexwinkel Agrio archief

Tags
DrentheFlevolandFrieslandGelderlandGroningenLimburgNoord-BrabantNoord-HollandOverijsselUtrechtZeelandZuid-Holland