Sterke Erven Logo

Laura Bromet (GroenLinks-PvdA): ‘Biologische boeren mogen geen slachtoffer worden van de mestput die Nederland is geworden’

02 min
De mestaanpak van landbouwminister Femke Wiersma (BBB) geldt ook voor de biologische sector. Laura Bromet (GroenLinks-PvdA) vindt dit niet terecht, zo laat ze op X (het voormalige Twitter, red.) weten. ‘GroenLinks-PvdA gaat alles op alles zetten om de biologische en natuurlijke boeren te helpen geen slachtoffer te laten worden van de mestput die Nederland is geworden, en voorlopig dus nog wel even blijft, helaas.’

Met onder andere afroming buiten familieverband (30 procent bij melkvee, 25 procent bij varkenshouderij en 15 procent bij pluimveehouderij), de verkleining van derogatievrije zones nabij Natura 2000-gebieden van 250 naar 100 meter, onderzoek naar meer exportmogelijkheden voor mest, wil de minister de druk op de mestmarkt verlichten.

Veel kritiek

Laura Bromet (GroenLinks-PvdA) is erg kritisch op het mestplan: ‘Het kabinet en de minister van landbouw blijven blind voor de realiteit. De minister blijft volhouden dat ze in Brussel gaat regelen dat de Nederlandse boeren meer mest mogen uitrijden. Een doodlopende weg. En al helemaal hoe ik zie hoe ze Brussel nog verder in het harnas jaagt. Meer mest in de buurt van Natura 2000, langer mest uitrijden en minder kwetsbare gebieden aanwijzen is het tegenovergestelde van maatregelen die natuur en waterkwaliteit beter beschermen.’

Bromet gaat verder: ‘De minister gelooft in haar eigen sprookje. Ze geeft ruimte voor meer mest en de mest die nog overblijft wordt over de schutting naar het buitenland gegooid en in potgrond (!) verwerkt. Hoeveel bloempotten wil je vullen? Arme, arme boeren. In plaats van een plan te maken voor boeren om klaar te zijn voor de toekomst blijft de minister volhouden dat we door kunnen gaan op de huidige doodlopende weg. Dit gaat tot grote drama’s leiden voor boeren en natuur.’

Beeld: Ellen Meinen

Tags
BiologischPolitiekRegelgevingZuid-Holland