Sterke Erven Logo

Risico mest in box valt mee

02 min
In een paar jaar tijd zijn meer dan honderd bedrijven mest in de boxen gaan gebruiken om te besparen op strooiselkosten. De hamvraag: „Wat gebeurt er met de uiergezondheid en de melkkwaliteit?”, wordt door adviesorganisatie Valacon-Dairy onderzocht.  

De organisatie volgt drie Groningse melkveebedrijven die het afgelopen jaar overstapten van stro of compost op mest. Ook vergelijkt ze deze uitslagen met gemiddelde zaagselwaardes.

Geen stijging

De eerste conclusies: vergeleken met zaagsel of stro gaat men er qua hygiëne niet op vooruit, maar het risico valt mee. Bij geen van de drie bedrijven ontstond een opvallende stijging van klinische mastitis of andere gezondheidsproblemen. Ook wat betreft het tankcelgetal werd geen substantiële verhoging of verlaging waargenomen.

Klebsiëlla

In ongebruikte mest worden wel meer bacteriën en kiemen gevonden dan in ongebruikt stro of zaagsel. Na zes dagen gebruik zijn deze verschillen echter minimaal. Alleen voor Klebsiëlla wordt het uitkijken, dit komt in zowel verse als gebruikte mest beduidend meer voor. Toch heeft geen van de drie bedrijven last van klinische Klebsiëlla-mastitis.

Tekst:

Beeld: Susan Rexwinkel

Tags
MelkveeStalinrichting