Sterke Erven Logo

MOB zet Cosun aan tot 95 procent minder ammoniakuitstoot Dinteloord

02 min
Provincie Noord-Brabant, MOB en Cosun zijn overeengekomen dat de suikerproducent haar jaarlijkse ammoniakuitstoot in Dinteloord met 95 procent vermindert. Dat meldt de provincie.

De overeenkomst voorziet in een vermindering van de ammoniakuitstaat in de Cosun-fabriek in Dinteloord met 95 procent in uiterlijk 2030, licht Brabant verder toe. ‘Van de 76,5 ton ammoniak die het bedrijf nu mag uitstoten, zal vanaf uiterlijk 2030 nog maximaal 3,5 ton per jaar resteren.’

Verschillende rechtbankverzoeken

Brabant meldt verder dat de provincie en MOB de afgelopen jaren betrokken geweest bij verschillende procedures rond de ammoniakuitstoot van het bedrijf. ‘In dat kader heeft MOB verzoeken gedaan, uiteindelijk ook bij de rechtbank, om de milieuvergunning aan te scherpen en de natuurvergunning in te trekken.’ Dit heeft geleid tot gesprekken tussen CBC en MOB met concrete afspraken als resultaat. Brabant daarover: ‘CBC vervangt de grootste ammoniakbron - een verouderde koeltoren - door een geheel nieuw koelsysteem. Daarnaast neemt het bedrijf ook maatregelen bij de overige ammoniakbronnen, zoals de geurleiding, om de uitstoot verder terug te dringen.’ De provincie neemt voor ammoniak een emissieplafond van 3,5 ton per jaar op in de natuurvergunning van CBC en legt een uitstootnorm van 3 mg NH3/Nm3 in de milieuvergunning vast.

Intrekking procedures

Na uitvoering van de maatregelen verdwijnt het bedrijf uit de top-10 van industriële ammoniakuitstoters in Nederland, constateert Brabant. ‘Dit heeft een positief effect op de natuur in de wijde omgeving van Dinteloord. Zodra de wijziging van de milieuvergunning onherroepelijk is, trekt MOB haar lopende procedures in.’

Beeld: Arie Coster

Tags
AkkerbouwAgribusinessRechtszakenRegelgevingSuikerbietenNoord-BrabantZeelandZuid-Holland