Sterke Erven Logo

Melkveehouder produceert biogas met mono-vergister

02 min
Onlangs gaf de kersverse staatssecretaris Martijn van Dam aan dat hij de mono-vergister wil stimuleren; om zo het ‘gasgat’ dat ontstaan is door het dichtdraaien van de Groningse gaskranen op te vullen. De eerste melkveehouder met zijn mono-vergister voor de productie van biogas opende einde november de gaskraan. Op de boerderij van melkveehouder Jaap Jan Ras bij Den Bommel op Goeree-Overflakkee staat de hypermoderne biogas-installatie Microferm van Host BV; vol met geavanceerde apparatuur, die het geproduceerde biogas op aardgasniveau brengt.

In biogas zitten namelijk allerlei onzuiverheden die gefilterd moeten worden. De mono-vergister gebruikt voor de productie van biogas alleen de mest van de driehonderd koeien die Ras in zijn stal heeft. De mest van deze dieren wordt automatisch en een aantal keren per dag de mestopslag ingeschoven om meteen verwerkt te worden. Hoe verser de mest hoe meer biogas. Door de mest snel af te voeren, ontstaat er minder ammoniak en vervluchtigt ook minder methaangas.

Direct op aardgasnetwerk

Het gas uit de mono-vergister gaat direct het aardgasnetwerk op. Twee huizen verderop wordt er vervolgens gekookt op gas uit de mest. De totale hoeveelheid aardgas die boer Ras op jaarbasis aan het aardgasnetwerk levert, wordt opgekocht door Essent die het vervolgens aan de consument verkoopt als groene energie. Essent won het volgens de boer van andere energiebedrijven omdat het bedrijf de volledige administratieve afhandeling van de energieproductie uit handen van de boer neemt. Melkveehouder Ras heeft er dus zelf geen omkijken meer naar.

Beeld: Microferm

Tags
MelkveeAgribusinessVoerBodemRegelgevingNieuwbouw