Leer van je droge bodem

Mocht het in juli toch nog nat worden, dan toont de bodem en/of het gewas weer wat er aan de hand is. In de natte julimaand van 2007 kwam aan het licht dat de drainage op nogal wat percelen niet in orde was. De oplossing lag in veel gevallen in investeren in nieuwe drainage en niet in woelen.
Mocht na uw graafwerk blijken dat woelen (na de oogst en natuurlijk als de grond bekwaam is) de beste oplossing is, dan adviseren we de storende laag alleen op de juiste diepte te breken en niet geheel los te maken. Daarmee kunnen wortels, water en lucht weer vlot passeren en behoudt de grond toch nog veel van zijn sterkte. Dit voorkomt dat je een volgende keer 5 centimeter dieper moet woelen.
Frans Tijink, directeur IRS.
Tekst: Frans Tijink


