Gelderse bieten dit voorjaar alsnog gerooid
De ondernemers vinden het wel belangrijk dat ze er alsnog uitgaan, om de risico’s op vergelingsziekte te beperken, vertelt medewerker Roy Maas.
De oogst is mager, maar daar was het de ondernemers ook niet meer om te doen. De opbrengst, twee kippers vol, gaat naar een vergister in Duitsland, zegt Maas. „Dan hebben we daar ook geen afval meer van.”
Onderwerken van deze bieten was geen optie. „Dan rotten ze niet, ontstaat er nieuw loof, en daar kunnen weer ziektes in gaan ontwikkelen.”
Bij Boeijink is ook nog een klein areaal aardappelen recent gerooid. Net als bij de bieten ging het hier niet meer om de oogst.
Fenneke Wiepkema
Freelance-journalist, opgegroeid op een akkerbouwbedrijf. Schreef voor verschillende landbouwuitgevers over het vakgebied akkerbouw en deed dit van 2012 tot 2024 als chef-redacteur akkerbouw bij Agrio. Schrijft nu als freelance-journalist weer voor Sterke Erven Akkerbouw en de regionale titels van Agrio.
Beeld: Trekkerweb


