Sterke Erven Logo

Meerderheid melkveehouders verkiest bovengronds boven injecteren

02 min
Wanneer de wetgeving het toe zou laten, zou 61 procent van de melkveehouders weer bovengronds gaan uitrijden. Dit blijkt uit de poll van Melkvee.nl.

Afgelopen week hield Melkvee.nl haar bezoekers het volgende voor: Wat zou u doen als u de mest weer bovengronds zou mogen uitrijden? Bijna 1000 mensen gaven hun mening op de stelling.

‘Ik hang de vlag uit en ga direct alles bovengronds uitrijden.’ Deze optie koos ruim 39 procent. Anderen (bijna 22 procent) zijn iets gematigder en zijn niet tegen injecteren, maar hebben wel voorkeur voor bovengronds mest uitrijden.

De overige 39 procent blijft liever injecteren. Bijna 30 procent daarvan zou het wel mooi vinden dat veehouders zelf mogen beslissen wat ze doen. De overige 9 procent kan zich niet voorstellen dat ze jaren voor de ‘gek’ zijn gehouden en hoeft er niet lang over na te denken; zij blijven injecteren.

Ammoniak rapport

De discussie over wel of niet bovengronds mest uitrijden laaide weer op na het verschijnen van het rapport 'Ammoniak in Nederland, enkele kritische wetenschappelijke kanttekeningen.' De conclusie van het rapport is dat de concentratie ammoniak in de lucht in Nederland sinds 1993 geen duidelijke dalende of stijgende trend laat zien. Onderzoekers Jaap Hanekamp en Marcel Crok vinden het kostbare ammoniakbeleid dat 25 jaar geleden in gang is gezet, dan ook totaal niet effectief.

Lees ook: Kostbaar ammoniakbeleid totaal niet effectief

Beeld: VBBM

Tags
MelkveeAgribusinessVoerBodemRegelgeving
Lees meer in het vakblad
In Vakblad Melkvee lees je wat speelt in jouw sector, met kennis, verhalen en duiding voor de praktijk.