De oogst van aardappelen is in volle gang. Overal rijden de aardappelrooiers, en iedereen doet het op zijn eigen manier. Een rondje langs de velden.
De varitron 470 heeft een voorraadbak van ongeveer 8 ton. Het lossen in de kar gaat snel.
De klapper voorop wordt niet gebruikt. Het gewas is dood genoeg. De egelband gooit het loof er goed uit.
Willem Quaak rijdt een paar dagen met de demo Grimme Vartitron 470. Omdat het een vierrijer is, staan de wielen voor de machine. Bij de 270 staan de wielen naast de rooibek waardoor insturen volgens Quaak gemakkelijker gaat.
De rooier is een getrokken twee rijer. Er wordt met veel grond gerooid, waardoor de gerooide aardappels minder snel beschadigen. De grond zeeft goed.
Aan de afvoerband hangt een soort van tas met daartussen elastieken. Hierdoor wordt de val bij het storten gebroken en is de kans op beschadigingen klein.
Via camera’s is in de cabine de werking van de machine volledig te volgen.
De heftruck heeft extra lange lepels waardoor twee kisten tegelijk van de wagen gepakt kunnen worden. Zo gaan ze direct de schuur in. Er komt geen stortbak aan de bak. Testers is ervan overtuigd dat hierdoor ook beschadigingen worden voorkomen.